دربارهء کمک مادی به حزب دموکراتیک خلق افغانستان*
خلیل وداد خلیل وداد

سکتور 2

 

 

محرم

 

 

 

ک.م.ح.ک.ا.ش.

 

 

 

 

مسئول ادارهء امور ک.م.ح.د.خ.ا. فراهی** که بمناسبت سفر رسمی و دوستانهء منشی عمومی کمیته مرکزی ح.د.خ.ا. نجیب در مسکو است، در جریان ملاقات با ادارهء امور ک.م.ح.ک.ا.ش. بعضی خواسته ها را در مورد کمک مالی به ح.د.خ.ا. مطرح کرد.

 

علل این خواسته آنند که ح.د.خ.ا. منابع محدود مالی از درک حق العضویتها و غیره پرداختها، عواید نشراتی حزبی و فعالیتهای اقتصادی داشته که فقط 55 درصد مخارج مالی کمیته های حزبی را کفایت میکند. این امر سبب مشکلات معین

در راه گسترش شالودهء مادی- تخنیکی حزب است.

 

مطبعهء  ک.م.ح.د.خ.ا. وسایل خیلی فرسوده داشته که حتا امکان چاپ ارگان مرکزی حزب ممکن نیست. کمیته های حزبی همچنان با وسایل کهنهء ترانسپورتی مجهز اند که بدلیل عدم موجودیت دستگاههای ترمیمی در حالت بد تخنیکی قرار دارند. بخاطر کمبود منابع مالی و نبود ذخایر مادی در کشور امکان تجهیز ساختمانهای اداری و تأمین اپرات ک.م.ح.د.خ.ا. و کمیته های حزبی با سَیفها ممکن نیست. فراهی در صحبتهایش ابراز امیدواری کرد در این عرصه (به آنان) کمک صورت گیرد.

 

درین مورد امکان آن میرود به ح.د.خ.ا. از درک بودجهء حزبی در امر تجهیز عمارت در حال ساختمان کمیته مرکزی در کابل با موبل وطنی و تأمین کمیته های حزبی با سیف و صندوقهای آهنی اقدام کرد. برای بهبود تأمینات کمیته های

 

 

 0054 اس

5 جنوری                                                                   در مورد توافق اطلاع داده شود

09. 01.87  امضای لاپین                                        1987

 

 

 

حزبی ح.د.خ.ا. با ترانسپورت موتری میتوان طور مجانی 5 موتر تیز رفتار «والگا»- گاز 24-10، 15 عراده موتر اٌواز- 31512 و 20 عراده موتر واز- 2121 مارک «نیوا» را داد. پیرامون اهدأ 20 عراده موتر واز 2121- «نیوا» با اداره امور ک.م.ح.ک.ا.ش. و تأمین موبلمان با کمیتهء دولتی تأمینات اتحادشوروی (رفیق بایوف) توافق شده است.

 

در این رابطه میشود به مسئول گروه مشاوران ک.م.ح.ک.ا.ش. در ک.م.ح.د.خ.ا. رفیق کنیایف ان. ت. سپارش کرد، تا پیشنهادی را در مورد فهرست موبل به کمیته مرکزی ح.ک.ا.ش. ارائه کند.

 

مسئلهء تجهیز مطبعهء حزبی ک.م.ح.د.خ.ا. با وسایل چاپ و گسیل تجهیزات برای ترمیمگاههای موتر را میتوان جهت بررسی به کمیسیون دایمی همکاریهای اقتصادی میان دولتی افغان- شوروی پیشکش نمود.

 

فراهی خواهش کرد تا به اداره امور ک.م.ح.دخ.ا. در امور حسابداری کمک نموده و از کمیته های حزبی ح.د.خ.ا. سالانه تا 10 نفر را برای ستاژ و تا 10 نفر کارمند مالی- محاسبه و بهمین اندازه یکعده پرسونل کمیته های حزبی (مانند آشپزها، گارسونها وغیره) را جهت آموزش به اتحادشوروی دعوت کرد. این پیشنهادات را میتوان در هنگام طرح برنامه های روابط میان حزبی احزاب ما  در سالهای 1987- 1988 در نظر گرفت.

 

منتظر توافق تان هستیم.

 

 

 

رئیس اداره امور کمیته مرکزی ح.ک.ا.ش.                               معاون شعبهء امور بین المللی ک.م.ح.ک.ا.ش.

امضأ                      (ن. کروخینا)                                         امضأ                    (آ. اورنوف)

 

«23» دسامبر 1986

 

 

*- ظاهراً این سند توسط لیگاچوف، زایکوف، بریوکووا، وارینیکوف و سه نام ناخوان امضأ گردیده اند.( مترجم)

 

**- عبدالواحد فراهی عضو کمیته مرکزی ح.د.خ.ا. . مسئول اداره امور (شبعه مالی و اداری) کمیته مرکزی ح.د.خ.ا. و پسانها حزب وطن. او از خانوادهء متمول فراه بوده و شخص مورد اعتماد دکتر نجیب الله منشی عمومی ک.م.ح.د.خ.ا.  و حزب وطن بود. او برای بهبود امور مالی و عواید سازمانهای حزبی تلاش زیادی نموده و میکوشید سازمانهای حزبی عواید خودرا داشته و خود کفأ باشند. مطابق اخبارسایتهای افغانی وی

 در سال  2009 در هجرت وفات نمود. (مترجم)

 

در مورد ظاهرشاه


January 30th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی